Zdravá strava

Jak by měli k pití kávy přistupovat kardiaci a všichni, kteří mají potíže se srdcem?

Tak zvané „potíže se srdíčkem“ patří k běžným důsledkům nezdravého životního stylu. Existují však i lidé, kteří si choroby srdce nesou životem z jiných příčin, někteří jimi trpí dokonce od dětství. S problémy týkajícími se srdečního svalu je obvykle spojen také vyšší krevní tlak, případně vysoká hladina špatného cholesterolu. Jak tyto potíže ovlivňuje pití kávy a mohou si kardiaci dopřát svůj oblíbený šálek kávy denně anebo by raději měli kávu ze svého pitného režimu odbourat úplně?

Vysoký krevní tlak znamená stopku pro pití kávy

Ta ale nemusí být napořád. Z výzkumů je jasné, že šálek kávy zvýší krevní tlak až na další 4 hodiny po jeho konzumaci. Tento jev se ale s pravidelným pitím kávy snižuje, jak si tělo zvyká. V průměru se horní tedy systolický krevní tlak zvýší po šálku kávy o 4 mm/Hg a spodní, tedy diastolický tlak o 3 mm/Hg. Tyto hodnoty odpovídají příjmu kofeinu v množství okolo 3 mg na jeden kilogram tělesné váhy. U lidí, kteří kávu nepijí pravidelně, se hodnota systolického tlaku může ale zvýšit až pětinásobně a diastolického až trojnásobně. Z toho tedy vyplývá, že na konzumaci kofeiny by si kardiaci měli dát pozor. Neznamená to sice, že by jej měli ze svého pitného režimu úplně eliminovat, ale omezení je rozhodně na místě. Nemůžete-li si ale odepřít chuť kávy, může pro vás být řešením káva bez kofeinu, která si zachovává podobnou chuť jako klasická káva, ale množství kofeinu je v ní výrazně nižší. Někteří sice bezkofeinovou kávu moc rádi nemají, víte-li ale jak připravit kávu, dokážete si poradit i s tou bez kofeinu a nápoj z ní uvařený vám bude chutnat.

Jaká je bezpečná dávka kofeinu?

Jedno espreso obsahuje zhruba 250 mg kofeinu, což je dávka, jíž příjem by ani kardiakovi neměl zásadně ublížit. Větším problémem jsou ale energetické nápoje a sycené sladké limonády. Jestliže se bez alespoň jednoho energetického nakopávače denně cítíte jako hadrová panenka, pravděpodobně jste si vybudovali rezistenci na kofein a v případě, že máte navíc potíže se srdcem, je potřeba v tomto ohledu zbrzdit. Vsaďte raději na dostatek spánku a fyzické aktivity a místo kofeinu si dopřejte dostatek čerstvé zeleniny a ovoce. Vaše srdce to rozhodně ocení.